Monday, 12 December 2011

PerasaAN aPekaH~

hurm~gembira dpt bwk mak abah aku g langkawi...tp,mood aku makin x menentu..adui..ape nk wt serbe x kene...ape masalah ni???..konpius..tanya sama pokok~.
otak makin full~..tp aku try cool....masalah memang sentiase ade..xpenah lenyap~...
kalau xde masalah means bukan kehidupan namenye...kan3...~
ahahah~
tp xpe..selagi bole tahan,aku tahan...tp pade u all yg berkenaan,please la..rase2 ape yg patut korang setle,tlg la setle kn secepat mungkin..aku bukan penyabar...smpi bile aku nk pesan je....aku pon bnyk benda nk fikir...erm~.....juz tawakal~..bukan xnak usaha benda lain..tp ~~

terlalu berat beb...aku juz manusia biase yg tau ape itu PENAT...:D..

FIKIR la sndri ~..

huhuhu....ape sebenar nye yg aku nk cari kt langkawi ni???cm xde motif lak..tp dpt lepas rindu kt ank buah aku yg 2org ni..hahaha...xpela..asalkn org tua aku puas...~..

xmo serabut2...juz luah ape yg patut...ahahaha....chawsin~

Saturday, 29 October 2011

shit!!

new entry bebeh...ahahaha!!

AKU PALING PANTANG ORANG USIK HAK PRIVASY AKU!!!!!...

siyez...memang kurang minat...mak babah aku sndri x berani usik barang aku...
now aku diam...kire oke  la..huhuh...stabil an..tp jgn ingt aku diam hati aku pon diam...
silap laa..sape pon ko,aku dulik hape..jgn smpi kebencian aku meluap2...
pantang mak apak aku laa!!!!

ades...pe kes!!!

sejahat2 aku xde la smpi nk selongkar dendalam...kan3....hahahaha


fakop!!!!!!!

Tuesday, 25 October 2011

10 Ciri Lelaki Yang Menjadi Idaman Wanita

Ciri-ciri ini kemungkinan ada pada anda atau mungkin ada pada pasangan anda. Apa-apapun, anda boleh layan beberapa panduan yang  telah sediakan untuk tatapan pembaca blog ini.


1. LELAKI YANG PRIHATIN
Iaitu mendengar dengan teliti apa yang kami cakap bukan dengar dengan telinga yang kembang aje..dan bukan masuk telinga kiri keluar telinga kanan; sebab cara mendengar begitulah yang biasanya mendorong kaum perempuan jadi membebel, bila dah membebel, panjanglah ceritanya.


2. LELAKI YANG MENJADI PENAWAR
Iaitu yang rajin dan pandai memberikan kata-kata keramat untuk jadi penawar hati kami; walaupun kurang rupa; tidak mengapa, yang penting kaum perempuan ni sentiasa menghadapi kemungkinan untuk ditimpa sakit dari sakit mata sampai sakit jiwa raga jadi, hatinya amat perlu dijaga; dan hanya kata-kata manis lagi betul susunan nahunya yang datang dari mulut lelaki akan menjadi penawar segala bisa.


3. LELAKI YANG MEMBERI KEBEBASAN SEWAJARNYA
Kebebasan tu bukan kebebasan yang melanggar batas-batas hukum, tapi memberi kebebasan yang berupa hak . Contohnya bila berada di dalam kedai perabot, kaum perempuan berhak untuk mengangkut sebanyak mana barangan yang dikehendaki, kecuali tey kedai tu..lelaki cuma perlu senyum saja. Jika hendak melarang pun, gunakanlah suara selembut bayu.


4. LELAKI YANG BERHATI-HATI
Iaitu berhati-hati dan tidak mudah-mudah saja untuk mengeluarkan kritikan terutama tentang masakan kami. Sebab… ketahuilah ye.. apabila kaum perempuan itu memasak, mereka bukanlah memasak untuk dikritik atau dikomen itu ini, kalau mereka maukan begitu, tentulah mereka memasuki peraduan masakan. Jadi.. biarkanlah mereka sendiri yang mengaku makanan itu tak sedap. Lain daripada itu, sedap tak sedap..’pulun’ aje le…!!!


5. LELAKI YANG WANGI
Ini adalah seimbang dengan fitrah kaum perempuan yang memang dicipta sebagai makhluk yang cenderung kepada kecantikan dan kebersihan. Oleh itu, kaum lelaki wajar memberi perhatian akan perkara ini. Jagalah fizikal anda, elakkan B.O;apalagi yang kuku berkarat dan selekeh macam pelarian tak cukup kaki. Kalau nak markah lebih tinggi, kenakan wangi-wangian selalu, mandi dan berendamlah dalam botol minyak wangi.


6. LELAKI YANG PEMURAH
Dalam erti kata yang lain, lelaki yang pemurah adalah yang sentiasa rela dan redha menyerahkan wang ke tangan perempuan. Bukan untuk dikuasai, tapi inilah cara paling baik untuk kaum perempuan, terutamanya kaum isteri untuk mengawal asap rokok yang disedut suami. Paling penting langkahnya pun tidaklah terlalu panjang dan matanya pun tidaklah terlalu liar untuk memandang perempuan-perempuan lain.


7. LELAKI YANG TIDAK KISAH
Iaitu lelaki yang tidak ambil kisah sangat samada kaum perempuan ni nak memasak ke, nak membasuh ke, nak mengemas atau pun tidak bila di rumah tu. Malah, lelaki yang masuk dalam kategori lelaki tidak kisah ini adalah kaum lelaki yang memberi kelonggaran sepenuhnya kepada isterinya untuk menjadikan kedai makan sebagai dapur nombor dua mereka. Itulah yang menjadi idaman ramai wanita tu..!!


8. LELAKI YANG MEMBERI SOKONGAN PADU
Inilah ciri-ciri lelaki yang amat diidamkan perempuan. kongan padu mereka adalah sokongan padu yang amat padat kepada kaum perempuan untuk memanjangkan masa-masa bersidang mereka dengan teman-teman atau jiran tentangga. Apabila mereka mula bersidang, lelaki yang menyokong dengan sepenuh hati tidak sesekali akan bertindak tegas atau mengacau biarpun perut mereka waktu itu sudah berkeroncong; mereka pandai membawa diri dan perut sendiri tanpa perlu menyusahkan isteri. Sungguh bertuah siapa yang memiliki dia.


9. LELAKI YANG CINTAKAN KEDAMAIAN
Apabila seseorang lelaki itu bersifat cintakan damai, maka tenanglah hidup mereka bersama wanita pilihan. Contohnya, tidaklah lagi akan kedengaran perbalahan atau undian balik kampung siapa di musim-musim raya . Lelaki begini amat memahami dan sedar bahawa isterinya telah bertungkus-lumus menjaga anak dan jaga rumah jadi, sentiasa balik kampung isteri adalah hadiah terbaik. Cukuplah setengah hari setahun aje balik kampung sendiri; daripada tak balik langsung dan daripada bergaduh beramuk…lebih baik…beralah kan..


10. LELAKI YANG MENYERAHKAN KUASA VETONYA
Inilah ciri lelaki yang menjadi buruan kaum perempuan.. jika mereka sanggup menyerahkan kuasa veto ke tangan wanita..mereka akan menjadi lebih macho dan hensem daripada Brat Pitt atau Nicholas Cage di mata wanita . Kuasa Veto yang diserahkan itu adalah kuasa veto untuk menentukan samada lelaki yang jadi suami mereka tu boleh pasang 2,3,4 atau tidak. Selain itu wanita juga diberi kuasa veto untuk menentukan siapa kawan-kawan suami mereka; ini untuk pastikan suami tak terikut-ikut perangai yang tak elok. Dengan kuasa veto ini juga beerti kita, kaum wanita berhak sepenuhnya untuk meminta kaum lelaki membuat karangan bertajuk “BILA DAN DI MANA SAYA BERADA HARI INI” setiap kali mereka berhadapan dengan isteri , tunangan atau kekasih mereka.


Ramai yang meminati
Tips mencari Calon Isteri


Read more: http://tanyalelaki.com/10-ciri-lelaki-yang-menjadi-idaman-wanita/#ixzz1bqy1mhfp

Tuesday, 18 October 2011

jamal abdilah..azan cover

Sunday, 16 October 2011

Saturday, 15 October 2011

Hari SabTU

wahahaha...auwwcakkkkkkkkkkkk!! baaaaa...kehkeh..tetibe stim lak nk typing kt blog neh..nmpk usang~..
1stly~bru setle komas ghumahhh!!!!sebab uma da Mcm Setan..wahahah~...
pekene ghOKok SebaTang,rilek then share story kat cni..xde mende pon...tp nk di panjangkan citer,aku gian nk menaip kat cni..tp aku xde idea...ermm!~,,,nk taw td aku komas ghumah ngn SapE??
                        ..haaaa..ni aku nk tunjukkkkkkk!!~..salah sorg chikARo aku kt ghumaH!!~.


wakkakaaa..amacam??encem x??,,wakakaa..xdok aih..ni houseMatE aku..namo die CHoki2....
wakakakaa,,

erm...sebenarnye aku tetibe jerk rase bosan...tapi an,dalam kebosanan aku neh,,aku tetibe rase teramat lapar...:D.

larik tajuk neh..xpela....stakat ni je kite sharing..len hari type2 lagi meyh...!!~..

Sunday, 9 October 2011

see yaa

pulang ke kampong sebentar.....fullstop!!!

Thursday, 6 October 2011

seven haribulan ten..2000 sebelas.....4:duapuluhdua pagi..hahaha~

hurm...thinking bout what??..aku sndri pon x taw meyh...ape pon gelak jela kan...-hahaahahhaa-
serabut2 yg pernah aku alami,x seserabut sekarang...huhu...ape pon aku tetap kne kuat kan...tp camne ?...
migrain otak neh,tuhan je taw...sakit beb!!~.
Rumah-area2 kampung pandan....usha punye usha..haish..susah nyer la haaai~..
newjob-kawtim ngn muslim management..hope ade sikap tolak ansur...
kampung...10 hbln  neh aku kene lik kmpung gak...nk ngadap mak aku...hurm...
rindu org tua ku...mak babah..lebiu...makin jauh,aku makin terseksa..huhu...
bukan x penah duduk jauh dari dieorg,tp makin lame aku rase aku perlu dekat ngn dieorg gak..
xtaw nape...rase sayang makin erat..aku rase cm xnak lepas kalau aku peluk mak aku....
die heroin dalam life aku..mak~kau segalanya~
sumber inspirasi hidup aku..aku perlukan die...MAK!~..huhu

lantak kowunk la ape kowunk nk kate...aku memang ank mak...walau bnyk kali kene marah n pukul mase kecik2 dlu an...aku rilek je..sayang mak....~
pagi2 bangun time kt kmpung,asal pukul 6.30pg je,mulelah~

ADIKKKKKKKKKKK!!!!!!BANGUNNNNNNN!!!..SEMAYANG SUBUHHHHH!!!!

ahahhaah!!!..aku pon -YERRRRRR!!TAWWWWWWWWWWWW!!..

haahaaha......syaang gile kt mak aku...hahaha..ades...

tu je nk share arini..xbnyk mende aku nk fikir tyme menaip...
serabut otak beb...aRGHH!!.......hahahah!~.

Saturday, 1 October 2011

Andai ku gagah~

Andai kata aku seorang pahlawan
         :aku ingin menyelamatkan orang yang aku sayang
andai kata aku seorang bijaksana
         :akan ku buktikan bahawa aku seorang pemimpin suatu 
          ketika nanti
andai kata aku seorang anak yang berguna
         :hurm...banyak masaku telah ku habiskan untuk menyusahkan mak abah ku..
        
tetapi,andai kata aku adelah semua ini,dapat ke aku memuaskan diri ku sendiri??...
Aku x penah merasa ape yg terbaik untuk diri aku sendiri...tapi~
aku sentiasa belajar ape yg terbaik untuk aku...
bukan semudah yg dilihat orang sekelilingku...
semua hanya pandai menilai tanpa menyelami hati orang lain..

aku umpama mangsa keadaan bagi setiap kesalahan...

\\\11:25am - 02 okt 2011///



Thursday, 29 September 2011

10 Adakah Seruan "Kembali Kepada Al-Qur'an Dan Al-Sunnah" Bererti Meninggalkan Ajaran Para Imam Mazhab


Mutakhir ini kita sering kali mendengar seruan: “Kembalilah kepada al-Qur’an dan al-Sunnah” atau “Pegangan kita hanyalah al-Qur’an dan al-Sunnah”. Adakah dengan seruan ini bererti meninggalkan ajaran para imam mazhab ?
Jawapannya tidak. Kesemua ajaran para imam mazhab adalah berdasarkan al-Qur’an dan al-Sunnah. Begitu juga dengan pengeluaran hukum berdasarkan kaedah ijma’ dan qiyas, ia tetap berasal daripada al-Qur’an dan al-Sunnah.
Maksud sebenar seruan “Kembali kepada al-Qur’an dan al-Sunnah” ialah meninggalkan ajaran seseorang imam mazhab jika ia secara pasti didapati tidak tepat berbanding dengan dalil-dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Ajaran yang ditinggalkan itu juga hanya berkaitan dengan perkara yang tidak tepat sahaja dan bukannya keseluruhan ajaran imam mazhab tersebut.
Berikut dikemukakan satu contoh.
al-Syafi‘e berpendapat membasuh muka ketika berwudhu’ adalah wajib manakala berkumur-kumur dan menghirup air ke dalam hidung adalah sunat. Ini kerana ayat yang memerintah wudhu’ hanya menyebut “membasuh muka” tanpa menyebut berkumur-kumur dan menghirup air ke dalam hidung.[1] Ayat yang dimaksudkan ialah:
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat maka basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangah kamu hingga ke siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua belah kaki kamu hingga ke buku lali. [al-Maidah 5:06].
Berkata al-Syafi‘e rahimahullah berkenaan ayat di atas:
Aku tidak mengetahui bahawa berkumur-kumur air di mulut dan memasukkan air ke hidung atas orang yang berwudhu itu adalah fardhu (wajib). Dan aku tidak mengetahui ada perselisihan bahawa orang yang berwudhu jika meninggalkan kedua yang tadi dengan sengaja atau lupa dan mengerjakan solat, bahawa tidak dihitung (tidak dikira sah) solatnya.[2]
Akan tetapi para mujtahid selepas al-Syafi‘e berpendapat berkumur-kumur dan menghirup air ke dalam hidung adalah wajib hukumnya. Ini kerana mulut dan hidung termasuk bahagian muka. Lebih dari itu jika dikaji sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam di dalam berwudhu’, beliau sentiasa berkumur-kumur dan menghirup air ke dalam hidungnya. Perbuatan baginda ini memperincikan keumuman maksud “muka” di dalam ayat ke 6 surah al-Maidah di atas.
al-Syaukani rahimahullah menerangkan: 
Saya berkata, pendapat yang mengatakan ia (berkumur-kumur dan menghirup air ke dalam hidung) adalah wajib merupakan pendapat yang benar. Ini kerana Allah Subhanahutelah memerintahkan di dalam kitabnya yang agung (al-Qur’an) untuk membasuh muka manakala berkumur-kumur dan menghirup air ke dalam hidung termasuk bahagian muka.  Dan sungguh telah jelas bahawa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam secara berterusan melakukan yang sedemikian di dalam setiap wudhu’nya dan ini diriwayatkan oleh semua perawi yang menjelaskan sifat wudhu’ baginda shallallahu 'alaihi wasallam. Maka ini menerangkan bahawa termasuk bersama perintah al-Qur’an untuk membasuh muka ialah berkumur-kumur dan menghirup air ke dalam hidung.[3]
Antara hadis-hadis yang dimaksudkan ialah:
Pertama:
Daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: 
Apabila salah seorang antara kamu berwudhu’, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidungnya kemudian menghembuskannya keluar. [4]
Kedua:
‘Ali (bin Abi Talib radhiallahu ‘anh), bahawasanya dia meminta air wudhu’, kemudian dia berkumur-kumur dan menghisap air ke hidung lalu menghembuskan air itu keluar dengan tangan kirinya, dia berbuat demikian tiga kali. Kemudian dia berkata: “Inilah cara berwudhu Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.” [5]
Ketiga:
‘Utsman ibn ‘Affan radhiallahu ‘anh, pernah meminta bekas air lalu dia menuangkannya ke atas dua tapak tangannya tiga kali kemudian membasuhnya; kemudian memasukkan tangan kanannya dalam bekas air lalu dia berkumur dan menghisap air ke dalam hidung……… Apabila selesai Uthman berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Sesiapa berwudhu’ seperti ini – dan wudhu’nya ialah seperti ini…”[6]
Keempat:
Abu Hurairah radhiallahu ‘anh berkata:
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan kami berkumur-kumur dan menghisap air ke dalam hidung.[7]
Oleh itu pendapat yang lebih tepat ialah wajib hukumnya berkumur-kumur dan menghirup air ke dalam hidung ketika berwudhu’.[8]
Demikian satu contoh meninggalkan ajaran seorang imam mazhab jika ia secara pasti didapati tidak tepat berbanding dengan dalil-dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Sekali lagi diulangi bahawa yang ditinggalkan hanya ajaran berkaitan dengan perkara yang tidak tepat sahaja dan bukan meninggalkan keseluruhan ajaran imam mazhab tersebut.

Saturday, 24 September 2011

5 tips mencari cinta..~


1. Saling percaya 
Setiap pasangan harus mempunyai sikap ini. Anda percaya pasangan anda dalam setiap aspek. Pertuturannya, pemikiran, atau bertindakan yang lakukan. Sukar untuk memberikan keyakinan, jika anda tidak boleh berada dalam keadaan tenang. Namun, tidak salah, jika anda memberikan kepercayaan pada dirinya.
2. Memahami 
Fahami kekasih anda. Jika anda mengajaknya untuk keluar makan atau pergi menonton filem dan sebagainya, dan si Dia menjawab “tak mahu”, “tak nak”, biarkanlah si Dia. Maksud biarkan itu adalah, jangan terlalu dipaksa-paksa dan anda cuba fahami kenapa si Dia menjawab demikian. Adakah si Dia sedang sibuk dengan urusan lain? Atau si Dia ada masalah lain? Cuba fahami dirinya.

3. Bertolak Ansur
Setiap lautan, akan ada pasang surut airnya. Begitulah juga dalam berpasangan. Tidak dinamakan berpasangan sekiranya tiada sedikit salah faham atau pertelingkahan. Di sini, anda haruslah bertolak ansur dan menurunkan sedikit ego anda. Jangan mengharapkan si Dia bertolak ansur dulu, tapi, andalah yang perlu mulakan. Jangan biarkan pertelingkahan itu berlanjutan kerana ia ibarat seperti kanser. Semakin dibiarkan, semakin parah jadinya.
4. Kejujuran
Anda, ketika berpasangan hendaklah jujur. Jujur bukan hanya ketika dengan pasangan anda, tetapi juga pada semua masyarakat. Tidak kisah sama ada ibu bapa anda, adik-beradik, rakan-rakan dan sebagainya.
Jujur dalam berpasangan adalah anda tidak berkata dusta, tidak bohong, tidak menipu dan tidak mengkhianati pasangan anda itu. Mungkin ada dikalangan anda berkata, ‘Kenapa aku nak jujur pulak pada dia? Lantak aku lah.” Anda mesti ingat, pada mula anda berpasangan, anda sayang pada si Dia, anda minat pada si Dia, anda suka pada si Dia. Sekiranya anda tidak jujur, adakah segala sayang, suka dan minat itu semuanya dusta belaka?
5. Kesetiaan
Apabila anda berpasangan, kesetiaan merupakan faktor yang anda perlu jaga. Janganlah anda mencari pengganti bagi si Dia ketika anda berpasangan. Ini kerana, si Dia telah memberikan kepercayaan pada anda dan sekiranya anda menduakan si Dia, anda telah memusnahkan harapan dan impian seseorang yang anda pernah kata-katakan ucapan cinta. Cuba anda letakkan diri anda dalam situasi “ditinggalkan”. Adakah anda akan berasa sedih? Kecewa? Hampa? Sudah semestinya anda akan katakan Ya. Oleh itu, fikirkan perasaan si Dia dan setialah dengan pasangan anda.

i don't wanna let you go!...-for my sweetheart fairus~

Waking up, lost in a fog,
You were the light that led me home,
Over come, thought i was strong,
Thought I could make it on my own,
I Fooled myself but believe me now,

Cus I don't wanna let you go,
I'd be lost without you,
I think you should know,
I'm here
And I don't wanna let you go,

Lying here, under the stars
I feel the beating of your heart
By your side, thats were ill be
You can put your trust in me
I'll hold ya tight, Just stay tonight

Cus I don't wanna let you go,
I'd be lost without you,
I think you should know,
I'm here
And I don't wanna let you go,

I've been waiting for you,
I've built my world around you,
Let me show you how

Cus I don't wanna let you go,
I'd be lost without you,
I think you should know,
I'm here
And I don't wanna let you go,

Cus I don't wanna let you go,
I'd be lost without you,
I think you should know,
I'm here
And I don't wanna let you go,

Ooooh Cus I dont wanna let you go

More lyrics: http://www.lyricsmania.com/i_dont_wanna_let_you_go_lyrics_ross_copperman.html
All about Ross Copperman: http://www.musictory.com/music/Ross+Copperman

Wednesday, 21 September 2011

HIKAM

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat serta salam kepada Rasulullah s.a.w, ahli keluarga serta para sahabat baginda.
Sesungguhnya tiada suatu amal kebaikan pun yang dapat diharapkan agar diterima oleh Allah s.w.t, melebihi dari amal yang terlupa olehmu akan adanya, dan remeh atau kecil dalam pandanganmu dan kejadiannya.
Amal kebajikan yang pasti diterima Allah iaitu jika merasa amal itu semata-mata terjadi kerana taufiq dan hidayah dari Allah s.w.t. Kemudian ia tidak berbangga dengan amal itu dan tidak merasa seolah-olah sudah cukup baik dengan adanya amal itu, kerana amal itu telah ditujukan kepada keredhaan Allah.
Maka tidak usah diingat-ingat lagi. Sebab siapa yang merasa sudah beramal, jarang sekali yang tidak merasa ujub atau bangga dengan amalnya itu dan itu suatu bahaya bagi amal itu………….